Fortsätt till huvudinnehåll

Tulpanstolen av Eero Saarinen

En vitlackerad Tulpanstol utan armstöd, formgiven av Eero Saarinen.
Foto: Linn Ahlgren / Nationalmuseum. Licens: CC BY SA.

För den som har fokus på design under skandinaviskt 1900-tal är det omöjligt att inte fascineras av Eero Saarinens (1910–1961) bidrag, även om hans huvudsakliga karriär utspelade sig i USA. Saarinen, född i Finland men verksam i Amerika, bar med sig ett formspråk som överbryggade det rationella och det organiska, vilket tydligt manifesteras i ett av hans mest ikoniska verk: Tulpanstolen (Tulip Chair), formgiven mellan 1955 och 1957 för Knoll Associates.

Stolens tillkomsthistoria är nästan lika berömd som dess form. Saarinen uttryckte en djup frustration över det han kallade "the ugly, confusing, unrestful world" under bord och stolar. Hans vision var att rensa upp detta visuella kaos genom att skapa en möbel där sits, rygg och underrede utgjorde en enda, sammanhängande form, likt ett vinglas. Målet var en stol formgjuten i ett enda stycke plast, ett material som vid tiden representerade framtid och oändliga möjligheter.

Tekniken var dock ännu inte mogen för att förverkliga Saarinens ursprungliga vision fullt ut. Att skapa en tillräckligt stark och stabil stol i ett enda plaststycke visade sig vara problematiskt. Lösningen blev en kompromiss, men en synnerligen elegant sådan. Underredet tillverkades i gjuten aluminium, valt för sin styrka och förmåga att bära upp sitsen med en minimal fästpunkt. Detta underrede täcktes sedan med ett plastöverdrag (ofta Rilsan) för att uppnå den önskade enhetliga, släta ytan och dölja metallen, vilket skapade illusionen av ett enda material. Sitsen, eller skalet, formpressades i glasfiberarmerad plast, ett material som tillät de svepande, organiska kurvor som ger stolen dess karaktäristiska tulpanlika silhuett. Skalet erbjöds ofta med en fast eller lös stoppad dyna för ökad komfort.

Resultatet blev en skulptural och futuristisk möbel som omedelbart kändes modern och nyskapande. Den enda centrala pelarfoten, som mjukt övergår i en rund bas på golvet, löste Saarinens problem med det han kallade "benens slum" och gav stolen ett lätt, nästan svävande uttryck. Formen är tidlös – lika relevant i ett samtida hem som den var i de progressiva interiörer den ursprungligen skapades för under mitten av 1900-talet. Tulpanstolen, tillsammans med det tillhörande bordet i samma serie (Pedestal Collection), representerar en höjdpunkt inom Mid-Century Modern-designen och vittnar om Saarinens förmåga att förena funktionell problemlösning med en stark, konstnärlig vision.

Även om stolen designades och producerades i USA av Knoll, är Saarinens finska arv och den organiska modernism som stolen representerar relevant för en skandinavisk kontext. Den delar vissa estetiska drag med den samtida skandinaviska designens intresse för naturliga former och rena linjer, även om materialval och produktionsmetoder skiljer sig åt. Tulpanstolen förblir en bestående ikon, ett bevis på designens kraft att omforma vår uppfattning om vardagliga objekt och lösa problem på ett vackert sätt. Den produceras än idag av Knoll enligt Saarinens ursprungliga specifikationer.

Priset på en Tulpanstol i Sverige och dess närområde varierar kraftigt beroende på om det rör sig om en nyproducerad stol från Knoll eller en begagnad stol på andrahandsmarknaden.

  • Nyproducerade stolar: Dessa säljs via auktoriserade återförsäljare. Priset för en ny Tulpanstol utan armstöd börjar vanligtvis runt 20 000–25 000 SEK och stiger beroende på val av klädsel och eventuella specialutföranden. Modellen med armstöd är dyrare, ofta från cirka 25 000–30 000 SEK och uppåt.
  • Begagnade stolar: Priset på andrahandsmarknaden påverkas av skick, ålder, proveniens och om det är original från Knoll. Man kan hitta exemplar på auktionshus, hos specialiserade vintagehandlare och på onlinemarknader. Priserna kan variera från några tusenlappar för stolar i sämre skick eller med oklar härkomst, till 10 000–20 000 SEK eller mer för välbevarade, tidiga och garanterat autentiska exemplar. Armstödsmodellen är generellt dyrare även på begagnatmarknaden. Autenticitet (märkning från Knoll under foten eller på etikett) är avgörande för värdet.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...