Fortsätt till huvudinnehåll

Svanen av Arne Jacobsen

 

Arne Jacobsen, Svanen, 1958 (design) / 1976 (produktion).
Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet. CC-BY 4.0

Få möbler utstrålar samma omedelbara igenkänning och futuristiska optimism som Arne Jacobsens fåtölj Svanen (modell 3320). Formgiven 1958 är den ett av de mest lysande exemplen på dansk design under mitten av 1900-talet och en ikon som fortsätter att fascinera världen över. Dess tillkomsthistoria är intimt förknippad med ett av Jacobsens mest ambitiösa projekt, och dess form representerade en revolution inom möbeldesign, både tekniskt och estetiskt.

För att fullt ut förstå Svanens betydelse måste man se den i sitt ursprungliga sammanhang: SAS Royal Hotel i Köpenhamn (numera Radisson Collection Royal Hotel), som invigdes 1960. Arne Jacobsen (1902–1971), en av Danmarks mest framstående arkitekter och formgivare, fick uppdraget att utforma hotellet i sin helhet. Han tillämpade principen om Gesamtkunstwerk (totalkonstverk), där arkitekten kontrollerar alla aspekter av designen. Jacobsen ritade inte bara den modernistiska byggnaden, utan även inredningen, möbler, textilier, belysning, dörrhandtag och till och med bestick och askkoppar. För hotellets lobby och loungeytor skapade han en serie specialdesignade möbler som skulle komplettera arkitekturen, däribland Svanen och dess minst lika berömda systerfåtölj Ägget.

Lobbyn på Royal Hotel i Köpenhamn.
Foto: fhwrdh from Dublin, Ireland, CC BY 2.0
 via Wikimedia Commons

Svanen var revolutionerande genom sin totala avsaknad av raka linjer. Dess form är helt uppbyggd av mjuka, böljande kurvor som skapar en enhetlig, skulptural volym. Denna organiska frihet, som närmast liknar en abstraherad svan som sluter sig kring den sittande, möjliggjordes av en banbrytande teknik som Jacobsen utvecklade tillsammans med producenten Fritz Hansen. Istället för en traditionell ram av trä använde man ett starkt, formgjutet skal av ett syntetmaterial (ursprungligen polyuretanskum på en stålram, senare vidareutvecklat till glasfiberförstärkt polyuretan) över vilket tyget eller lädret spändes. Detta eliminerade behovet av synliga sömmar och skarvar på samma sätt som tidigare och tillät den kontinuerliga, kurviga formen.

Resultatet är en fåtölj som tycks nästan viktlös och svävande, trots sin omfamnande volym. Den vilar på en elegant, fyrstjärnig fot i satinpolerad eller formgjuten aluminium, som ger en skarp kontrast till skalets mjukhet och samtidigt tillåter fåtöljen att rotera 360 grader. Svanen är inte bara ett visuellt statement; den är också designad för komfort. Formen omsluter den sittande och skapar en känsla av avskildhet och trygghet, idealiskt för en hotellobby eller ett modernt hem. Dess formspråk var en tydlig manifestation av den organiska modernism som växte fram under perioden.

Svanen har producerats oavbrutet av Fritz Hansen (numera även kallat Republic of Fritz Hansen) sedan lanseringen och har blivit en av företagets mest kända produkter. Den tillverkas fortfarande med samma fokus på kvalitet och detaljer, klädd i exklusiva tyger och läder.

Tillsammans med Ägget blev Svanen omedelbart en sensation och en symbol för modern lyx och kosmopolitisk stil. Dess futuristiska men ändå tidlösa estetik har gjort den till en av 1900-talets mest eftertraktade och igenkända designikoner. Den representerar höjdpunkten av dansk organisk modernism och Arne Jacobsens förmåga att förena teknisk innovation, funktionell komfort och skulptural skönhet på ett oefterhärmligt sätt – ett sant mästerverk från ett unikt arkitektoniskt projekt.

Svanen är en exklusiv designikon, vilket tydligt återspeglas i prisbilden här i Sverige och Norden. Att köpa en enda ny fåtölj från Fritz Hansen via auktoriserade återförsäljare är en betydande investering. Idag (våren 2025) startar priserna för en ny fåtölj med tygklädsel (beroende på tygkategori) vanligtvis från cirka 45 000–50 000 SEK. Väljer man läderklädsel blir priset markant högre, ofta med en startpunkt från cirka 65 000–80 000 SEK och uppåt, beroende på lädrets kvalitet.

På andrahandsmarknaden är prisvariationen stor och styrs främst av fåtöljens skick, klädselns material och kondition, samt ålder. Exemplar med sliten originalklädsel, fläckar eller behov av ny stoppning (skummet kan försämras över tid) kan ibland hittas på auktion från runt 15 000–25 000 SEK. Man bör dock kalkylera med en betydande kostnad för professionell omklädsel och renovering. En begagnad fåtölj i gott skick med attraktiv originalklädsel, framför allt välbevarat läder, är däremot eftertraktad och kan kosta från cirka 30 000 SEK upp till 60 000 SEK eller mer hos specialiserade handlare och på kvalitetsauktioner. Originalitet och skick premieras högt.



Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...