Fortsätt till huvudinnehåll

Spisa Ribb av Stig Lindberg

Tallrik ur Spisa Ribb-servisen av Stig Lindberg.
Foto: Bertil Wreting / Nationalmuseum. Licens: CC BY SA.

Stig Lindberg (1916–1982) var utan tvekan en av Sveriges mest inflytelserika och mångfacetterade formgivare under 1900-talet. Hans lekfulla och innovativa formspråk kom att prägla svenskarnas hem under flera decennier, inte minst genom hans omfattande produktion för Gustavsbergs porslinsfabrik, där han även verkade som konstnärlig ledare. Bland hans många succéer intar servisen Spisa Ribb en särskild plats som en av de mest älskade och ikoniska representationerna för svensk design under folkhemsperioden.

Servisen Spisa Ribb fick sin publika premiär och lanserades vid den inflytelserika internationella utställningen H55 i Helsingborg år 1955. Denna utställning var en central manifestation av svensk design och modern livsstil, och Lindbergs nya, funktionella och estetiskt tilltalande servis passade perfekt in i dess programförklaring om "vackrare vardagsvara". Att Spisa Ribb introducerades i detta prestigefyllda sammanhang bidrog starkt till dess omedelbara genomslag och etablerade den som en representant för det samtida svenska formidealet.

Spisa Ribb designades som en del av Gustavsbergs satsning på ugnsfasta serviser och blev snabbt en storsäljare. Serien kännetecknas av sin formmässiga enkelhet och funktionalitet, kombinerat med ett distinkt och igenkännbart dekormönster. Grunden utgörs av en benvit eller krämfärgad flintgodsmassa, på vilken smala, handmålade bruna ränder applicerats vertikalt eller radiellt beroende på föremålets form. Denna handmålade aspekt är central; den ger varje enskilt föremål en subtil unik prägel och en värme som kontrasterar mot den annars strama och rationella formen. Ränderna är inte helt perfekta, vilket bidrar till seriens charm och dess hantverksmässiga känsla, trots att den var avsedd för massproduktion.

Kaffekopp med fat, formgiven av Stig Lindberg.
Foto: Nationalmuseum. Licens: CC BY SA.


Formgivningen av koppar, fat, tallrikar, skålar, kannor och ugnsformar i Spisa Ribb-serien är typisk för Lindbergs stil under 50-talet. Den balanserar mellan det mjukt organiska och det geometriskt avskalade. Kopparnas öron är ofta karaktäristiskt slutna och nästan droppformade, medan tallrikarnas och fatens bräm är relativt breda, vilket ger ett stabilt och generöst intryck. Funktionaliteten var central: föremålen var tåliga, stapelbara och, som namnet antyder, ofta ugnsfasta, vilket passade perfekt för tidens nya matlagningsvanor och idealet om "vackrare vardagsvara".

Spisa Ribb producerades huvudsakligen mellan 1955 och 1974 och blev en oerhört vanlig syn i svenska hem. Dess popularitet kan förklaras av flera faktorer: den var modern men inte extrem, funktionell och tålig, samt relativt överkomlig i pris. Den representerade en sorts demokratisk design som var tillgänglig för många och kom att symbolisera det moderna, funktionella hemmet. Serien fångade tidsandan perfekt – en kombination av traditionellt hantverkskunnande (handmålningen) och industriell produktion, estetik och praktisk nytta. Än idag väcker Spisa Ribb nostalgiska känslor hos många och dess tidlösa design gör att den fortfarande känns relevant och attraktiv. Den står som ett monument över Stig Lindbergs förmåga att skapa design som både är konstnärligt intressant och djupt rotad i vardagens behov.

Skål med utvikt kant ur Spisa Ribb-serien av Stig Lindberg.
Foto: Nationalmuseum. Licens: CC BY SA.

Spisa Ribb är idag ett mycket eftertraktat samlarobjekt på andrahandsmarknaden i Sverige och dess grannländer. Prisbilden varierar kraftigt beroende på flera faktorer. Skicket är absolut avgörande; föremål utan nagg, sprickor, krackeleringar eller kraftigt slitage på dekoren betingar betydligt högre priser. Vidare spelar föremålstypen stor roll. Vanliga delar som assietter, mattallrikar och kaffekoppar med fat är oftast de mest överkomliga, medan mer ovanliga eller eftersökta delar som tekoppar (som är större än kaffekopparna), tekannor, kaffekannor, större skålar och ugnsformar kan kosta betydligt mer. En enkel assiett i gott skick kan hittas för någon hundralapp, medan en felfri tekanna från originalproduktionen kan nå priser på flera tusen kronor, särskilt på auktioner eller hos specialiserade vintagehandlare. Originalproduktion från 1955-1974 är generellt dyrare än den senare nyproduktionen som Gustavsberg återupptog under en period. Marknaden är aktiv på plattformar som Tradera och Blocket samt i fysiska retro- och antikbutiker.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...