Fortsätt till huvudinnehåll

Serveringsvagn 900 (Tevagn) av Alvar Aalto

Tevagn av Alvar Aalto.
Foto: Goteborgsauktionsverk, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons



Alvar Aaltos designgärning sträcker sig långt bortom arkitekturen och de banbrytande sittmöblerna. Hans holistiska syn på gestaltning innebar att även de mer vardagliga objekten i ett hem eller en offentlig miljö förtjänade samma omsorg och nytänkande. Ett utmärkt exempel på detta är Serveringsvagn 900, ofta kallad "Tevagnen", som formgavs 1936–1937. Denna vagn är ett underbart prov på hur Aalto kunde applicera sina signaturtekniker och material på ett funktionellt bruksföremål och samtidigt skapa ett objekt av stor skönhet och karaktär.

Serveringsvagnen kom till under en intensivt kreativ period för Aalto, ungefär samtidigt som Fåtölj 400 (Tankstolen) och i nära anslutning till arbetet med Villa Mairea (1938–1939), ett av hans mest hyllade bostadsprojekt. Även om vagnen inte designades exklusivt för villan, så förkroppsligar den den sofistikerade och samtidigt naturnära estetik som präglar Villa Maireas interiörer. Den representerar en elegant och funktionell lösning för servering och förflyttning, kanske med en subtil blinkning till den brittiska tekulturen, men helt och hållet filtrerad genom Aaltos unika formspråk.

Konstruktionen bygger, som så ofta hos Aalto, på formpressad och böjd björk. Ramen skapar en mjuk, kontinuerlig linje som elegant bildar både handtag i ena änden och benstöd i den andra. Denna teknik, som Aalto utvecklade till fulländning för sina stolar, ger vagnen en lätt och organisk känsla. Det mest iögonfallande draget är kanske de stora hjulen i framkant, ofta med vit eller svart gummiyta, som kontrasterar mot framdelen i trä.

Ytorna är en annan viktig del av designen. Den övre hyllplanet är ofta klätt med kvadratiska keramiska plattor – ett signum för just denna modell. Plattorna, som funnits i olika färger och mönster genom åren (från enkelt vitt eller svart till mer dekorativa varianter), ger en tålig och lättrengjord yta, perfekt för servering. Alternativt kunde ytan fås i linoleum. Under det övre planet finns ofta en lätt och luftig korg av flätad rotting, vilket adderar ytterligare ett naturmaterial och en taktil dimension till helheten. Kombinationen av det ljusa björkträet, de släta keramiska plattorna och den texturerade rottingen skapar en rik materiell palett.

Serveringsvagn 900 är mer än bara ett praktiskt hjälpmedel; den är en mobil skulptur. Den förenar Aaltos kärlek till träets formbarhet med en känsla för detaljer och materialmöten. Den visar hur funktionalism i Aaltos tappning kunde vara både rationell och poetisk. Vagnen har varit i kontinuerlig produktion hos Artek sedan den introducerades och förblir en älskad klassiker som passar lika bra i dagens hem som i de miljöer den ursprungligen skapades för, ett tidlöst exempel på skandinavisk design när den är som bäst.

Serveringsvagn 900 från Artek är fortfarande i produktion och finns att köpa ny via auktoriserade återförsäljare. Priset för en ny vagn ligger vanligtvis mellan cirka 28 000 och 38 000 SEK, beroende på utförandet (typ av kakel/linoleum på övre plan, rottingkorg eller hylla nertill). På andrahandsmarknaden i Sverige och grannländerna styrs priset främst av ålder, skick och originalutförande. Särskilt skicket på de keramiska plattorna (sprickor, nagg), ramen och rottingkorgen är avgörande. Originalplattor från äldre produktion kan vara särskilt eftertraktade. Vintageexemplar i gott skick säljs ofta för priser mellan 15 000 och 40 000 SEK. Riktigt tidiga och välbevarade vagnar, eller de med ovanliga originalplattor, kan ibland nå högre priser på auktioner eller hos specialiserade handlare, möjligen uppåt 50 000 SEK eller mer i exceptionella fall.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...