Fortsätt till huvudinnehåll

PK24 av Poul Kjærholm

Poul Kjærholm (1929-1980) skiljer sig från många av sina samtida inom dansk möbeldesign. Medan formgivare som Wegner, Mogensen och Juhl primärt utforskade träets möjligheter, vände sig Kjærholm, ursprungligen utbildad snickare men senare djupt influerad av internationell modernism och Bauhaus-idéer, mot industriella material – främst stål. Han strävade efter en "strukturell sanning" och en tidlös estetik där materialens inneboende egenskaper och konstruktionens logik stod i centrum. Vilstolen PK24, formgiven 1965 och ursprungligen producerad av E. Kold Christensen (sedan 1982 av Fritz Hansen), är ett av de mest sublima uttrycken för Kjærholms designfilosofi.

PK24 är i grunden en modern tolkning av den klassiska schäslongen, men utförd med Kjærholms karaktäristiska minimalism och materialkänsla. Möbeln består av två distinkta delar: en bärande basram och ett separat sittelement. Basramen är skulpterad i satinborstat, rostfritt fjäderstål, vars linjer flyter i en mjuk, elegant båge som definierar möbelns profil. Stålets svala precision och styrka kontrasterar vackert mot det mer organiska sittelementet.

Själva sitsen och ryggstödet utgörs av en sammanhängande form, traditionellt utförd i flätad peddigrör (rotting) eller läder, som vilar fritt på stålramen. Det finns inga mekaniska delar för att justera lutningen; istället regleras sittpositionen genialt enkelt genom att användaren förskjuter sittelementets position längs basramen. Tyngdkraften och friktionen mellan delarna håller sitsen på plats. Denna lösning är typisk för Kjærholm – en funktionellt självklar och estetiskt ren princip. En cylindrisk nackkudde i läder, fäst med en motvikt i stål som löper över ryggstödet, fulländar komforten och balanserar kompositionen.

Estetiskt sett är PK24 ett mästerverk i återhållsamhet och elegans. Trots användningen av stål upplevs fåtöljen som lätt och nästan svävande. Linjerna är rena och precisa, och samspelet mellan det hårda stålet och det mjukare, taktila materialet i sitsen (peddigrör eller läder) skapar en spännande dynamik. PK24 är mer än bara en vilstol; den är en skulptur som interagerar med rummet den placeras i, ett objekt för både vila och kontemplation. Den uttrycker Kjærholms övertygelse om att möbler ska underordna sig arkitekturen men samtidigt äga en egen inneboende logik och skönhet.

PK24 representerar höjdpunkten av Poul Kjærholms arbete med stål och hans sökande efter den ideala formen. Den är en ikon inom 1900-talets design, beundrad för sin strukturella klarhet, sin raffinerade estetik och sin kompromisslösa kvalitet. Dess fortsatta produktion av Fritz Hansen vittnar om dess tidlösa relevans och status som en av de mest eftertraktade och lyxiga möblerna från den danska designens guldålder.

Poul Kjærholms PK24 är en mycket exklusiv möbel och prisbilden reflekterar detta tydligt, både för nya och äldre exemplar. En nyproducerad PK24 är en betydande investering. Priset idag (våren 2025) ligger generellt över 180 000 SEK och kan, beroende på om sitsen är i rotting eller läder (där läder ofta är dyrare), kan till och med överstiga 200 000 SEK hos auktoriserade återförsäljare i Sverige och Norden.

På andrahandsmarknaden är PK24 också högt värderad. Vintage-exemplar från den ursprungliga tillverkaren E. Kold Christensen (EKC) är särskilt eftertraktade av samlare och kan uppnå mycket höga priser på auktioner, ofta i nivå med eller till och med högre än nypriserna, förutsatt att de är i gott skick. Skicket på rottingen eller lädret är avgörande. Även vintage-exemplar från Fritz Hansens tidiga produktion (efter 1982) är värdefulla. Räkna med priser som ofta startar runt 80 000–100 000 SEK och stiger därifrån beroende på tillverkare, skick, material och proveniens. Det är en möbel som handlas på en internationell marknad via specialiserade gallerier och auktionshus. En nyare PK24 med skador handlas dock vanligen för betydligt lägre summor.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...