Fortsätt till huvudinnehåll

Liljan (modell 3208) av Arne Jacobsen

Liljan (Modell 3208) av Arne Jacobsen, tidigt 1970-tal.
Foto: Nasjonalmuseet/Bjørgli, Annar. Licens: CC-BY.

Arne Jacobsen (1902–1971) står som en av de mest inflytelserika gestalterna inom dansk, och skandinavisk, 1900-talsdesign. Hans arkitektoniska verk och möbelformgivning präglas av en sällsynt förening av funktionalismens rationalitet och en organisk, närmast skulptural, formkänsla. Bland hans många ikoniska sittmöbler intar stolen Liljan (med armstöd), eller Modell 3208 som den också benämns, en särställning. Den representerar inte bara kulmen på Jacobsens livslånga fascination för möjligheterna med formpressat trä, utan är också ett av hans allra sista möbelverk, ritad specifikt för Danmarks Nationalbank (danska riksbanken) i slutet av 1960-talet och lanserad av Fritz Hansen kring 1970.

Det som utmärker Liljan 3208 är framför allt dess armstöd. Efter succéerna med Myran (1952) och Sjuan (Serie 7, 1955), där sits och rygg formades i ett enda stycke laminerad fanér, stod Jacobsen inför utmaningen att integrera armstöd i samma kontinuerliga form. Tidigare försök, som fåtöljen Svanen (1958), hade löst detta med stoppning och textil eller läder över en bärande stomme. Med Liljan lyckades Jacobsen och Fritz Hansens tekniker bemästra konsten att pressa fanéret så att det elegant och organiskt vecklade ut sig till armstöd från stolens "midja". Detta var en teknisk bedrift som krävde nya pressverktyg och en djup förståelse för träets egenskaper.

Funktionellt var Liljan 3208 avsedd för representationsmiljöer och kontor, som i riksbanken, men den fann snabbt sin väg även till privata hem. Dess skulpturala kvaliteter gör att den fungerar lika bra som solitär som i grupp runt ett bord. Intressant är att den armstödslösa versionen, Modell 3108, lanserades samtidigt och är stapelbar, vilket adderar ytterligare en dimension av funktionalitet som Liljan med armstöd saknar.

Resultatet är en stol med en påfallande graciös silhuett. Sett framifrån påminner de utsvängda armstöden och den smala midjan onekligen om en blomma – därav namnet Liljan. Formen är både inbjudande och distinkt. Armstöden ger ökad komfort och en mer omslutande känsla jämfört med Sjuan, men stolen behåller ändå en visuell lätthet tack vare det tunna skalet och det eleganta underredet i förkromat stål, oftast med fyra ben (även om en version med snurrfot också förekommer). Liljan tillverkades, likt sina föregångare, i olika träslag som bok, ek, valnöt och teak (tidigt), samt i lackerade utföranden.

Som ett av Arne Jacobsens sista verk bär Liljan på ett tungt arv. Den sammanfattar hans strävan efter att förena industriell produktionsteknik med ett mjukt, mänskligt formspråk. Stolen står som ett elegant testamente över en mästares förmåga att ständigt utforska och förfina form och funktion, och dess plats som en av de verkliga klassikerna inom skandinavisk designhistoria är oomtvistad.

Priset på en Liljanstol (Modell 3208 med armstöd) varierar kraftigt beroende på om det är en nyproducerad stol från Fritz Hansen eller ett begagnat exemplar. Nya stolar säljs via auktoriserade återförsäljare och ligger i premiumsegmentet. Beroende på fanér (t.ex. valnöt, ek, färgad ask) eller om den är hellackerad, kan priset för en ny stol idag (våren 2025) ligga någonstans från cirka 17 000 SEK och uppåt per styck.

På andrahandsmarknaden i Sverige, Danmark och närliggande länder är prisbilden mer differentierad. Skicket är helt avgörande. Exemplar med tydligt slitage, repor, fanérskador eller rost på underredet kan ibland hittas för runt 5 000–8 000 kronor. För stolar i gott bruksskick eller mycket fint skick stiger priserna avsevärt, ofta till intervallet 9 000–15 000 kronor. Tidiga exemplar, ovanliga fanér eller stolar i absolut toppskick kan nå ännu högre priser på auktioner eller hos specialiserade vintagehandlare. Den armstödslösa versionen (Modell 3108) är generellt sett billigare både ny och begagnad. Proveniens och originalmärkning påverkar också värdet positivt. Det är alltid rekommenderat att noggrant inspektera skicket vid köp av en begagnad stol.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...