Fortsätt till huvudinnehåll

Kotten av Poul Henningsen

Kotten av Poul Henningsen, daterad 1958.
Foto: Nasjonalmuseet/Annar Bjørgli. Licens: CC-BY.

När Poul Henningsen (1894–1967) år 1958 fick uppdraget att skapa en ljuskrona för den modernistiska restaurangen Langelinie Pavillonen i Köpenhamn, kunde få ana att resultatet skulle bli en av världens mest igenkända och beundrade designikoner. Resultatet, PH Artichoke som är det internationella namnet, eller Kotten som den ofta kallas i Sverige, är kulmen på Henningsens livslånga strävan efter det perfekta, bländfria ljuset – ett arbete han påbörjat redan på 1920-talet i sitt banbrytande samarbete med belysningsföretaget Louis Poulsen.

Kotten är ett tekniskt och estetiskt mästerverk. Dess distinkta form, som påminner om en kronärtskocka eller en kotte, består av 72 blad arrangerade i 12 exakta rader med 6 blad i varje. Denna komplexa struktur är ingen slump; varje blad är noggrant vinklat för att helt dölja ljuskällan (ursprungligen en glödlampa) från alla betraktningsvinklar. Samtidigt reflekterar och riktar bladen ljuset nedåt och utåt på ett sätt som skapar en mjuk, jämn och fullständigt bländfri belysning i rummet. Det är en manifestation av Henningsens vetenskapliga och matematiska approach till ljusdesign, där funktion och form smälter samman i perfekt harmoni.

Lampan tillverkades ursprungligen med blad i koppar, vars insidor var lätt rosatonade för att ge ljuset en varmare karaktär. Senare har den producerats i en rad olika utföranden, inklusive borstat och polerat stål, mässing samt vitlackerad metall, och i flera olika storlekar för att passa varierande rumshöjder och miljöer. Oavsett material och storlek behåller armaturen sin starka skulpturala närvaro. Den är lika mycket ett konstverk som en funktionell ljuskälla, ett blickfång som dominerar sin omgivning även när den är släckt.

Kotten blev omedelbart en succé och cementerade Poul Henningsens rykte som en av de främsta belysningsformgivarna i världen. Den representerar det bästa inom dansk design: innovation, funktionalism, hantverksskicklighet och en djup förståelse för ljusets inverkan på människan och rummet. Den hänger idag i prestigefyllda offentliga miljöer, museer och privata hem världen över, ständigt aktuell och beundrad för sin tidlösa design och exceptionella ljuskvalitet. Den är inte bara en lampa; den är ett stycke belysningshistoria och ett lysande exempel på hur teknisk briljans kan resultera i bestående skönhet.

Kotten är en exklusiv armatur och representerar en kostar därefter. Prisbilden i Sverige och närliggande marknader som Danmark varierar kraftigt beroende på flera faktorer. En nytillverkad lampa från Louis Poulsen har ett högt grundpris som bestäms av storlek och material – koppar och mässing är generellt dyrare än stål och vitlackerad.

På andrahandsmarknaden, via auktionshus som Bukowskis och Stockholms Auktionsverk eller specialiserade designbutiker, blir prisbilden mer komplex. Tidiga exemplar från sent 50-tal eller 60-tal, särskilt i koppar och i gott originalskick, är extremt eftertraktade och kan uppnå mycket höga priser, ofta betydligt högre än nypriset. Skick är avgörande; bucklor, repor eller senare tiders omlackeringar sänker värdet. Proveniens kan också spela roll. Generellt kan man säga att ett begagnat exemplar av Kotten i bra skick är ett samlarobjekt där priserna på auktion kan röra sig från tiotusentals kronor för senare modeller i stål till långt över hundratusen kronor för de mest attraktiva tidiga exemplaren.

Avslutningsvis en varning. Den ikoniska Kotten är, på grund av sin status och skönhet, tyvärr ett av de mest kopierade designföremålen i världen. Om du stöter på ett erbjudande om en ny eller begagnad PH Artichoke till ett pris som verkar för bra för att vara sant – var ytterst skeptisk. Sannolikheten är överväldigande att det rör sig om en kopia. Kopiorna uppvisar nästan alltid kvalitetsmässiga brister i material, montering och finish jämfört med en originalproducerad lampa. Du köper då en form, men inte funktionen och ljusupplevelsen som Henningsen avsåg.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...