Fortsätt till huvudinnehåll

Fåtölj nr 41 (Pemarstolen) av Alvar Aalto

Ett tidigt exemplar av Pemarstolen i Nationalmuseums ägo.
Fotografi: Anna Danielsson / Nationalmuseum, CC BY SA.


Alvar Aaltos Fåtölj nr 41, universellt känd som Pemarstolen (på engelska Paimio Chair), står som ett av 1900-talets mest revolutionerande och inflytelserika möbelstycken. Formgiven mellan 1931 och 1932 är den oupplösligt förbunden med Aaltos arkitektoniska mästerverk, Pemars Sanatorium (Paimio Sanatorium) i sydvästra Finland, ett sjukhus för tuberkulospatienter. Stolen designades specifikt för sanatoriets sällskapsrum och utgör ett lysande exempel på hur Aalto integrerade möbelformgivning i sina arkitektoniska helhetskoncept, med djup hänsyn till användarens behov och välbefinnande.

Sanatoriemiljön ställde specifika krav. Aalto strävade efter att skapa en miljö som främjade läkning, både fysiskt och psykiskt. För fåtöljen innebar detta att den skulle vara hygienisk, lätt att rengöra, men framför allt bekväm och stödjande för patienter med andningssvårigheter. Aaltos lösning var lika genialisk som elegant. Istället för att förlita sig på de då dominerande stålrören, vände han sig till sitt favoritsätt att arbeta med trä – att böja och laminera björk.

Stolens konstruktion var banbrytande. Ramen består av två slutna slingor av formpressat och massivt björkträ som bildar både ben, armstöd och stöd för sitsen. Det mest innovativa draget är dock själva sitsen och ryggstödet. Dessa är formade av ett enda tunt, svängt blad av formpressad björkplywood som ser ut att nästan sväva fritt inom ramen. Denna tunna, fjädrande plywoodskiva följer kroppens konturer och dess specifika vinkel var noga utformad för att underlätta andningen för de lungsjuka patienterna. Samtidigt minimerade avsaknaden av traditionell stoppning dammansamling och gjorde stolen lätt att torka av.

Resultatet är en möbel som är otroligt lätt, både visuellt och fysiskt. De svepande, organiska linjerna i både ramen och sitsen ger stolen en skulptural kvalitet som var ovanlig för tidens funktionalistiska möbler. Pemarstolen visade att modernism inte behövde vara kall eller maskinell; den kunde vara mjuk, mänsklig och inspirerad av naturens former. Den representerar Aaltos "humana funktionalism", där teknisk innovation (den avancerade plywoodböjningen) och rationell design kombineras med en djup förståelse för materialets inneboende egenskaper och människans behov.

Pemarstolen fick omedelbart internationell uppmärksamhet och hyllades som en ikon för modern design. Den visade på de estetiska och strukturella möjligheterna med böjträ-tekniken och blev en föregångare för många senare möbler av både Aalto och andra formgivare. Stolen tillverkas än idag av Artek och dess plats i designhistorien är oomtvistad, representerad i otaliga museisamlingar världen över som en symbol för en mer organisk och människovänlig modernism. Värt att nämna är att en tidig version av fåtöljen från 1932 står utställd (åtminstone våren 2025) på Nationalmuseum i Stockholm i Norra Salen. Detta är samma fåtölj som ses på bilden ovan. Det kan även nämnas att fåtöljen har ställts ut på MoMA i New York vid ett flertal tillfällen, dock ej för närvarande (våren 2025).

Fåtölj nr 41 (Pemarstolen) är en designikon som kontinuerligt produceras av Artek, vilket innebär att den finns både som ny och på andrahandsmarknaden. Nya exemplar, köpta via auktoriserade återförsäljare i Sverige och Norden, har ett pris som vanligtvis startar runt 45 000–55 000 SEK, beroende på utförande (lackad i svart eller vitt, eller i naturell björk). På vintage- och auktionsmarknaden varierar priserna enormt. Faktorer som ålder, skick (särskilt på den känsliga plywoodsitsen – sprickor eller reparationer påverkar värdet avsevärt), originalitet i ytbehandling och märkning är avgörande. Tidiga exemplar från 1930-talet, tillverkade före Artek-tiden, är extremt sällsynta och kan uppnå mycket höga priser, ofta långt över 100 000 SEK, på internationella auktioner. Senare Artek-producerade vintageexemplar i gott skick säljs ofta för priser från cirka 25 000 SEK upp till 60 000 SEK eller mer, beroende på skick och efterfrågan.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...