Fortsätt till huvudinnehåll

Berså av Stig Lindberg

Skål från Bersåserien.
Foto: Nationalmuseum. Licens: CC BY SA.

Stig Lindberg (1916–1982) intar en särställning inom svensk formhistoria, inte minst genom sin mångåriga och produktiva gärning vid Gustavsbergs porslinsfabrik. Som konstnärlig ledare från 1949 (tillsammans med Wilhelm Kåge till 1949, sedan ensam till 1957, och åter 1971-1980) präglade han starkt fabrikens produktion och bidrog till att definiera bilden av svensk design under efterkrigstiden. Bland hans rika produktion, som spänner från unikt stengods till industriellt producerad plast och TV-apparater, framstår servisen Berså som en av de mest ikoniska och folkkära.

Lanserad 1961 (ofta anges 1960 som startår, men den breda lanseringen skedde 1961) och producerad fram till 1974, fångade Berså perfekt tidsandan i det framväxande svenska folkhemmet. Dekoren, med sina karakteristiska, stiliserade gröna blad i täta rader mot vit botten, är omedelbart igenkännbar. Mönstret, som ofta associeras med sommar och lummiga trädgårdar, ritades ursprungligen av Lindbergs medarbetare Krister Karlmark men det var Lindberg som anpassade och applicerade det på porslinet och därmed gjorde det till sitt. Den grafiska enkelheten, kombinerad med en organisk formkänsla och en stark färgaccent, gjorde Berså till en omedelbar succé.

Berså var inte bara en kaffekopp eller en tallrik; det var en hel servis för det moderna hemmet. Serien omfattade allt från kaffe- och tegods (koppar, fat, kannor, sockerskålar, gräddsnipor) till mattallrikar i olika storlekar, djupa tallrikar, assietter, skålar, ugnsformar, karotter och till och med äggkoppar. Detta speglade ambitionen att erbjuda en sammanhållen estetisk upplevelse för vardagens alla måltider, en del av den större strävan efter "vackrare vardagsvara" som präglade svensk design under perioden. Materialet var fältspatporslin, känt för sin hållbarhet och vita lyster, vilket gjorde det lämpligt för dagligt bruk.

Kaffekopp med fat (modell A) ur Bersåserien.
Foto: Nationalmuseum. Licens: CC BY SA.

Servisens popularitet under 1960- och tidigt 70-tal var enorm. Den fanns i otaliga svenska hem och blev synonym med en modern, ljus och optimistisk livsstil. Dess formspråk balanserade skickligt mellan det funktionella och det dekorativa; den var praktisk och stapelbar, men samtidigt lekfull och uttrycksfull i sitt mönster. Att produktionen upphörde 1974 berodde delvis på ändrade smakideal och nya tillverkningsmetoder, men kanske också på att dekoren var relativt känslig för nötning, särskilt vid maskindisk som blev allt vanligare.

Idag har Berså återuppstått som en älskad klassiker och ett eftertraktat samlarobjekt. Mönstret har även återlanserats på nyproducerade produkter av Gustavsbergs Porslinsfabrik, vilket vittnar om dess tidlösa dragningskraft. Berså representerar mer än bara en servis; den är en symbol för en epok i svensk designhistoria, en tid då högkvalitativ formgivning med stark konstnärlig prägel blev tillgänglig för den breda allmänheten. Stig Lindbergs gröna blad fortsätter att fascinera och förgylla våra hem, en ständig påminnelse om den svenska designens guldålder.

Tallrik (modell LL) ur Bersåserien.
Foto: Nationalmuseum. Licens: CC BY SA.

Berså-serien från Stig Lindberg är idag hett eftertraktad på andrahandsmarknaden i Sverige och Skandinavien, vilket driver upp priserna jämfört med många andra samtida serviser. Prisbilden varierar dock kraftigt beroende på flera faktorer. Skicket är avgörande; delar i nyskick utan nagg, krackeleringar eller repor i dekoren betingar betydligt högre priser. Slitage på de gröna bladen, särskilt i mitten av tallrikar eller inuti koppar, sänker värdet avsevärt. Typen av föremål spelar också stor roll – vanliga delar som kaffekoppar med fat och assietter är oftast mer överkomliga (från ca 100-300 SEK per set beroende på skick), medan mer ovanliga delar som tekannor, kaffekannor, större skålar, karotter och ugnsformar kan kosta betydligt mer, ofta från 500 SEK upp till flera tusen kronor för exemplar i toppskick. Originaldelar från Gustavsberg (1961-1974) är generellt mer värdefulla än nyproduktion. Marknadsplatsen (auktionshus, antikaffärer, loppisar, onlineplattformar som Tradera) påverkar också slutpriset. Sammantaget speglar priserna Bersåns ikonstatus och fortsatta popularitet.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...