Fortsätt till huvudinnehåll

Ägget av Arne Jacobsen

Fåtöljen Ägget, f.n. utställd på Nasjonalmuseet i Oslo.
Foto: Nasjonalmuseet/Bjørgli, Annar. Licens: CC-BY.


Arne Jacobsen (1902-1971) står som en av de mest inflytelserika gestalterna inom dansk, och därmed skandinavisk, design och arkitektur under 1900-talet. Hans arbete präglades av en stringent funktionalism kombinerad med en utsökt känsla för form och material. Bland hans rika produktion av möbler, belysning och byggnader intar fåtöljen Ägget, formgiven 1958, en särställning. Den är inte bara en möbel, utan ett skulpturalt verk och en symbol för den gyllene eran av dansk design.

Ägget skapades specifikt för inredningen av SAS Royal Hotel i Köpenhamn (nu Radisson Collection Royal Hotel), ett projekt där Jacobsen agerade som arkitekt. Han ritade inte bara byggnaden utan även allt från dörrhandtag och bestick till möblerna i lobbyn och rummen. Tillsammans med den likaledes berömda fåtöljen Svanen var Ägget avsedd att erbjuda en mjuk, organisk kontrast till hotellets strama, modernistiska arkitektur. Placerad i lobby- och receptionsområdena skulle dess omslutande form ge gästerna en känsla av avskildhet och ro i det offentliga rummet.

Det som gör Ägget tekniskt och estetiskt banbrytande är dess konstruktion. Jacobsen experimenterade med nya material och tekniker. Istället för en traditionell trästomme skulpterade han fram formen i lera i sitt garage och skapade sedan ett starkt, formpressat skal av glasfiberarmerad polyuretan, stoppat med kallskum. Detta möjliggjorde den komplexa, kurviga och obrutna formen som liknar ett äggskal – därav namnet. Skalet kläddes sedan i tyg eller läder och monterades på en elegant, fyrdelad fot i satinpolerat aluminium med en roterande mekanism, vilket ytterligare förstärker fåtöljens flexibilitet och användarvänlighet.

Formgivningen är ett typexempel på Jacobsens förmåga att förena det skulpturala med det funktionella. Den höga ryggen och de välvda sidorna skapar ett privat rum i rummet, en kokong som skyddar användaren från omgivningens brus och rörelse. Samtidigt är sittkomforten hög, och den organiska formen bjuder in till att sjunka ner och koppla av. 

Ända sedan lanseringen har Ägget producerats av Fritz Hansen, och den har oavbrutet varit i produktion, vilket vittnar om dess tidlösa kvalitet och attraktionskraft. Den har blivit en global designikon, representerad i museisamlingar världen över och en eftertraktad möbel i både privata hem och offentliga miljöer. Dess organiska formspråk och innovativa konstruktion fortsätter att inspirera formgivare än idag. Ägget representerar höjdpunkten av Danish Modern – en era där hantverksskicklighet, industriell innovation och estetisk fulländning gick hand i hand.

Priset för en Ägget-fåtölj i Sverige och dess grannländer (exempelvis Danmark och Norge) varierar kraftigt beroende på flera faktorer. En helt ny fåtölj är en betydande investering. Beroende på val av klädsel (tyg eller läder, där läder generellt är dyrare) kan priset för en ny Ägget idag (våren 2025) ligga någonstans från cirka 80 000 SEK upp till över 180 000 SEK eller mer för exklusiva lädervarianter.

På andrahandsmarknaden är prisbilden mer komplex. Begagnade exemplar från 1960- eller 70-talet, särskilt i originalklädsel och gott skick, kan vara mycket eftertraktade och uppnå höga priser på auktioner eller hos specialiserade antikhandlare, ibland i nivå med eller till och med över nypriserna för standardutföranden. Skick, ålder, proveniens och originalitet (märkning från Fritz Hansen är avgörande) spelar stor roll. Ett exemplar som kräver omklädning eller renovering kommer naturligtvis att ha ett lägre utrops- eller försäljningspris, men även dessa kan kosta tiotusentals kronor beroende på skicket på skal och fot. Generellt sett är Ägget en värdebeständig designikon där priset tenderar att vara högt oavsett om den är ny eller begagnad.

Populära inlägg i den här bloggen

Fåtöljen Eva av Bruno Mathsson

Fotografi: Anna Danielsson, Nationalmuseum ( CC BY-SA )  Fåtöljen Eva, formgiven av den banbrytande svenska designern Bruno Mathsson, står som en av de mest kända och älskade symbolerna för svensk 1900-talsdesign. Den representerar en perfekt syntes av organisk form, innovativ konstruktion och en djup förståelse för mänsklig ergonomi – principer som kom att definiera mycket av den skandinaviska modernismen. Bruno Mathsson (1907–1988), född och verksam i Värnamo, Småland, var en sann pionjär. Som son till en snickarmästare lärde han sig hantverket från grunden, men hans nyfikenhet drev honom att utforska nya material och tekniker. Han var djupt influerad av funktionalismens idéer men gav dem en mjukare, mer naturinspirerad tolkning. Centralt i hans arbete var studiet av "sittandets mekanik". Mathsson ville skapa möbler som följde och stödde kroppens naturliga former, snarare än att tvinga den till onaturliga positioner. Eva-fåtöljen, som introducerades för en bredare publik kr...

Den runde stol ("The Chair") av Hans J. Wegner

  Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode, CC BY 4.0 , via  Wikimedia Commons Bland de otaliga mästerverk som den danske möbelarkitekten Hans J. Wegner skapade under sin långa och produktiva karriär, intar Den runde stol ("Den runda stolen") en absolut särställning. Ursprungligen presenterad 1949 med modellnummer JH501 (med rottingsits) och senare JH503 (med stoppad sits), kom denna stol att symbolisera det yppersta inom danskt möbelhantverk och bli en global ambassadör för Danish Modern-rörelsen. Hans J. Wegner (1914–2007) var unik i sin dubbla roll som både skicklig snickarmästare och visionär formgivare. Denna bakgrund gav honom en oöverträffad förståelse för träets inneboende egenskaper, dess möjligheter och begränsningar. Hans designfilosofi kretsade kring funktion, komfort och en strävan efter att skala bort allt oväsentligt för att nå fram till tingens kärna. Han talade om att skapa "ärliga" möbler där konstruktionen var synlig och en del av det estetiska uttrycke...

Sjuan av Arne Jacobsen

Fotograf: Holger Ellgaard (via Wikimedia Commons ),  CC BY-SA 3.0   Få möbler är lika omedelbart igenkännliga och globalt älskade som Arne Jacobsens stol Sjuan, officiellt känd som Serie 7™ eller modell 3107. Formgiven 1955 för den anrika danska tillverkaren Fritz Hansen, representerar Sjuan inte bara kulmen på Jacobsens experiment med formpressat trä utan står också som en av de absolut främsta ikonerna för Danish Modern och skandinavisk design i stort. Dess närmast oändliga popularitet och närvaro i allt från hem till offentliga institutioner världen över vittnar om dess exceptionella kvaliteter. Den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen (1902–1971) var en centralfigur i utvecklingen av den moderna danska formgivningen. Hans arbete kännetecknades av en strävan efter funktionell enkelhet, eleganta proportioner och en innovativ användning av material och tekniker. Sjuan var en direkt vidareutveckling av hans banbrytande stol Myran (modell 3100), som introducerades 19...